Membicarakan tentang falsafah,agama ,bahasa,isu semasa, gerakan Islam dan budaya. Di atas runtuhan Kota Melaka kita dirikan JIWA MERDEKA!

Wednesday, May 14, 2008

Sindrom Tsa'labah

Oleh Shakir Md Taha

Hidup di dunia ini ada manusia yang disempitkan rezekinya buat setika. Ada yang diberi rezeki melimpah ruah. Ini semua adalah ujian belaka. "Dan sekiranya Allah melapangkan rezekinya kepada hamba-hambaNya tentulah mereka akan melampaui batas di muka bumi ini. Tetapi Allah menurunksn rezeki dengan ukuran yang dikendakiNya. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui hamba-hambaNya lagi Maha Melihat(Al-Quran 42:27)
Walaupun dalam kesempitan ketaatan kepada Allah masih tetap utuh. Mereka tetap patuh sungguh. Kesempitan yang mereka alami merupakan sebahagian daripada kebijaksanaan Tuhan Semesta Alam.Mungkin golongan yang kesempitan ini kiranya dikurniakan kekayaan menjadi lupa daratan ataupun menjadi "Malim Kundang". Malah waktu kita miskin jarang tidak kita ke mesjid. Sembahyang jemaah tidak pernah tinggal. Ada masa untuk duduk berzikir bersama kawan. Berbual mesra. Tanya khabar(Bersambung)

No comments:

Buku-buku Menarik Untuk dibaca

  • Ke Mana,Malaysia-Kim Quek
  • May 13 Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969
  • Mensyukuri Nimat Menginsafi Amanat Siddiq Fadzil
  • Shahnon Ahmad Islam Power and Gender by HARRY AVELING

About Me

I'm a teacher and a freelance journalist.